Search Engine (Optimization) Fraude: snel naar de top, nog sneller naar de bodem

In de wereld van online zoekresultaten kom je vaak tips en trucs tegen om je website beter te laten presteren. Daarbij wordt dan gesproken over de kracht van slimme technieken om je website als een raket in de zoekmachine ranglijsten te laten stijgen. In recordtempo. Statements met aantrekkingskracht, want iedereen wil graag meer verkeer naar de bedrijfswebsite trekken, zonder de credit card  te hoeven trekken voor advertenties. Maar hoe legitiem zijn dat soort strategieën? In dit artikel kijken we naar SEO Fraude én naar het overkoepelende fenomeen: Search Engine Fraude. Wat is het? En wat doe je er tegen?

Potato Patato?

Laten we eerst even inzoomen op de twee voor het oog nagenoeg gelijke termen: Search Engine Optimization Fraude en Search Engine Fraude. Search Engine Fraude is een brede term die verwijst naar alle vormen van fraude en misleiding die gerelateerd zijn aan zoekmachines. Dit omvat frauduleuze praktijken zoals klikfraude, het creëren van neprecensies om zoekresultaten te manipuleren, het gebruik van botnets om zoekmachines te misleiden, of het op oneigenlijke manier verbeteren van de SEO-waarde van een website. Een containerbegrip voor allerhande ellende dus.

Search Engine Optimization Fraude, vanaf nu SEO Fraude, verwijst specifiek naar bedrieglijke en meestal illegale strategieën die worden gebruikt om zoekmachine resultaten te manipuleren. Het doel? Hogere rangschikkingen en daarmee meer verkeer naar een website genereren. Dit gaat niet alleen in tegen de regels van zoekmachines, maar heeft vaak ook ernstige (en dus contraproductieve) gevolgen voor de ranking van je website.

SEO Fraude: de verschijningsvormen

Voor de zekerheid nog even kort: Search Engine Optimization, is een strategie gericht op het verbeteren van je positie in de zoekmachines. Hoe beter de zoekmachine jouw website begrijpt, hoe sneller die laadt en hoe beter je content aansluit bij de behoeften van webgebruikers, des te hoger komt je website tevoorschijn als er gezocht wordt op relevante zoektermen.

Alle frauduleuze activiteiten die specifiek gericht zijn op het manipuleren van de ranking van een website, dus jouw plaats in de pikorde na een zoekopdracht in Google, vallen onder de noemer SEO Fraude. We nemen de meest voorkomende malafide tactieken met je door:

  • Cloaking: een techniek waarbij de inhoud die in zoekmachines wordt getoond, verschilt van wat aan gebruikers wordt getoond. Dit is bedoeld om zoekmachines te misleiden over de relevante inhoud van de pagina.

  • Link Farms: dit zijn netwerken van websites die onderling veel links uitwisselen om de indruk te wekken dat een site populairder is dan deze in werkelijkheid is. Zoekmachines hechten waarde aan het aantal links naar een site, wat vaak als een indicatie van kwaliteit wordt gezien.

  • Duplicate Content: het kopiëren van inhoud van andere websites om snel veel pagina’s te maken, kan zoekmachines in verwarring brengen en de zoekresultaten van de originele legitieme site aantasten.

  • Nepreviews: reviews worden steeds belangrijker in zoekresultaten. Door grote aantallen nepreviews te plaatsen, kunnen de zoekresultaten worden beïnvloed. Nepreviews kunnen ook de perceptie van je (potentiële) klanten beïnvloeden.

  • Keyword stuffing: dit houdt in dat onnatuurlijk veel zoekwoorden op een pagina worden geplaatst om zoekmachines te misleiden. Dit kan de leesbaarheid voor gebruikers schaden en is tegen de richtlijnen van zoekmachines.

  • Backlinks, Gastblogs, SEO-beloftes tegen betaling: bij deze vorm van fraude worden jou gouden bergen beloofd. Op korte termijn op de eerste plaats in Google tegen betaling? Belooft iemand je een gastblog met duizenden views en klikken? Check goed waar je terecht komt. Klinkt het te mooi, dan is het ook meestal te mooi.

 
 

Search Engine Fraude: wat nog meer?

Alle hierboven benoemde activiteiten zijn dus onderdeel van SEO Fraude en dat type activiteiten is dan weer onderdeel van het overkoepelende begrip Search Engine Fraude. Want er zijn meer frauduleuze tactieken, die samen gestalte geven aan het containerbegrip. We zoomen in op twee veelvoorkomende voorbeelden:

  • Search Engine Phishing: Hierbij worden alle SEO Fraude technieken toegepast om een malafide pagina hoog in de resultaten te krijgen. Het doel is dan niet de stijging in Google op zich, maar juist om jou naar een website te lokken en daar middels phishing-technieken gegevens te ontfutselen.

  • Klikfraude: zelfs als je je zoekresultaten netjes hebt geregeld en advertenties hebt ingezet, kun je alsnog slachtoffer worden van klikfraude. Hierbij wordt er op je advertenties geklikt door bots of ongeïnteresseerde mensen om je op kosten te jagen en je SEO én advertentie-resultaten te schaden. Je advertenties lijden omdat je budget er in rap tempo doorheen gaat door al die ongeïnteresseerde klikken. Maar omdat potentieel vele honderden (bot-)bezoekers je website meteen weer verlaten, worden ook belangrijke metrics om organisch hoog te eindigen negatief beïnvloed. 

De motieven achter Search Engine Fraude

Waarom kiezen sommige organisaties voor het toepassen van deze frauduleuze praktijken? De belangrijkste redenen op een rij:

  • Verkeer en winst: hogere zoekresultaten leiden onherroepelijk tot meer websiteverkeer en daarmee potentiële winst.

  • Concurrentie: de druk om te concurreren met andere websites kan leiden tot onethisch handelen.

  • Misleiding: in het geval van Search Engine Fraude is het hoog in de zoekresultaten te verschijnen een doel, om bij de bezoeker een misplaatst vertrouwen te ontwikkelen in een site die tot doel heeft gegevens te ontfutselen.

  • Onwetendheid: sommige mensen zijn zich mogelijk niet bewust van de negatieve gevolgen van SEO Fraude. Door onkunde zijn teksten bijvoorbeeld volgepropt met zoekwoorden, of staat de website vol met duplicate content.

 

De risico’s van Search Engine Fraude

Search Engine Fraude brengt aanzienlijke risico’s met zich mee voor organisaties die er (onbedoeld) bij betrokken raken. Ten eerste kan dat leiden tot ernstige reputatieschade. Wanneer je  geassocieerd wordt met frauduleuze praktijken die gericht zijn op het manipuleren van zoekmachines, kan dit het vertrouwen van zowel zoekmachines als gebruikers schaden. Het daaruit volgende verlies van geloofwaardigheid kan leiden tot een afname van het klantenbestand en een negatieve impact hebben op de bedrijfsresultaten. 

Bovendien kunnen zoekmachines zoals Google straffen opleggen aan websites die betrokken zijn bij Search Engine Fraude. Dat kan variëren van het lager rangschikken van de website in zoekresultaten tot volledige verwijdering uit de zoekresultaten. Dit heeft dus niet alleen invloed op je online zichtbaarheid, maar kan ook leiden tot gemiste kansen om organisch verkeer te genereren. 

Het moge duidelijk zijn, Search Engine Fraude kan verstrekkende gevolgen hebben voor het zakelijke succes van je organisatie. Het is daarom van belang dat je je bewust bent van deze risico’s en proactief stappen onderneemt om je online aanwezigheid te beschermen tegen betrokkenheid bij dit soort frauduleuze praktijken.

 
Vorige
Vorige

De AI Act: wat je moet weten én wat je moet doen

Volgende
Volgende

Het EU-US Data Privacy Framework: een nieuw tijdperk?